Belgia i Niemcy – Planespotting (Dzień 1)

W środę 23-go sierpnia rozpoczęły się moje najbardziej intensywne siedem dni tego roku. Już o godzinie 3:45 pobudka, aby pół godziny później wyruszyć w stronę Londynu. Chwilę po piątej odebrałem Kamila spod jego domu i już razem ruszyliśmy w kierunku Dover. Po drodze szybkie śniadanie, ostatnie zakupy i o godzinie 8 byliśmy już na promie. Trasa z Dover do Dunkierki trwa dwie godziny, ale jest to dobry moment aby wypocząć. Czas na promie zleciał dość szybko, mimo iż wypłynęliśmy z pół godzinnym opóźnieniem.  Większej różnicy nam to nie robiło, gdyż pierwszy cel naszego wyjazdu znajdował się zaledwie 30 kilometrów od portu i musieliśmy być tam na godzinę 13. Mowa tu o Dniach Otwartych Bazy Wojskowej w Koksijde.

Dni Otwarte trwały od 13 do 17, a pod wieczór odbył się tam bieg na 10km (oczywiście na biegach już nas nie było). Na wystawie statycznej mogliśmy obejrzeć 5 maszyn:

• Westland Sea King Mk.48 (2x)
  • Agusta A109BA
  • SIAI-Marchetti SF.260
  • NH Industries NH90 NFH
  • Aérospatiale SA 316B Alouette III.

W powietrzu zaprezentowali się Red Devils, 2x F-16 a także odbył się pokaz dronów. Niestety zamiast demo Sea King’a mieliśmy demonstrację helikotera NH Industries. Piszę „niestety”, gdyż od załogi Sea King’a dowiedziałem się, że w przyszłym roku odchodzą one na emeryturę.

Poniżej Sea King i jego następca NH Industries

Poniżej jeszcze świetne video nakręcone przez Kamila, przedstawiające NH-90 w akcji.

Tuż po demonstracji ratowniczej NH-90 udaliśmy się w stronę auta, gdyż czekała nas dalsza podróż do Brukseli. Z bazy Koksijde wyszliśmy z uśmiechami na twarzy, bo jak można nie być zadowolonym z niewielkiej militarnej dawki pokazów w środku tygodnia.

Kolejnym przystankiem było lotnisko w Ostendzie, oddalone o niecałe 30km na północny-wschód od Koksijde. Również znaliśmy to lotnisko z poprzedniego wyjazdu, a zajrzeliśmy tu z nadzieją na złapanie samolotów zaparkowanych na płycie – jeśli takie w ogóle by były. Ostenda była kiedyś jedną z głównych baz cargo w Belgi, ale odkąd lotnisko w Liege przejęło rolę głównego hub’a niemal nic się tu nie dzieje. Mimo to, mieliśmy nadzieję na coś specjalnego, co szybko okazało się złudne. Zrobiliśmy jedynie kilka zdjęć B727 (EC-IDQ), wyprodukowanego w 1968 roku, który już 14 lat służy tu, jako samolot do nauki dla przyszłych techników.

Po kilku zdjęciach ponownie wskoczyliśmy w auto i obraliśmy kierunek docelowy, z tym że przez… Wetteren. Celem naszej wizyty w tej niewielkiej miejscowości było Centrum targowo-wystawiennicze (Expo Gowalt), a w zasadzie dwa samoloty znajdujące się na parkingu tego Centrum:

• Boeing 707 – były rządowy samolot Republiki Beninu
  • Lockheed Martin T-33A – niegdyś Belgijskie Siły Powietrzne

Około godziny 19:45 dotarliśmy na pole namiotowe w Zaventem (dzielnica Brukseli), szybko rozłożyliśmy namioty i udaliśmy się sprawdzić warunki przy pasie 25L. Dwa lata temu pas ten był w remoncie i nie mogliśmy z niego skorzystać, a znany jest z tego, że przyziemienia są dość blisko. Również znany jest z więzienia, obok którego jest niewielka górka, która unosi się ponad siatkę lotniska. Najlepsze światło tu jest z rana, ale przy tak pochmurnej pogodzie, było nam to bez różnicy. Również byliśmy ciekawi czy miejsce to nadal jest w użyciu, ponieważ ma być gdzieś tu wybudowane oficjalne miejsce spotter’skie.  Na szczęście budowa miała miejsce 50 metrów dalej, a pas był w użyciu. Do zachodu słońca pozostało pół godziny, więc niewiele zdziałaliśmy tego wieczoru, zwłaszcza, że kilka samolotów cargo lądowało na pasie 25R. Na pewno miłą niespodzianką był przechowywany tu od kilkunastu dni B757, należący do Equatorial Congo Airlines (operowany przez Privatair).

Tuż po zachodzie słońca udaliśmy się na wypoczynek, gdyż w planie był spotting w tym samym miejscu, z tym, że od wschodu słońca. Największym plusem pola namiotowego była jego lokalizacja – niecałe 10 minut i jesteśmy na miejscu!

Pozdrawiam

Przmek

Social Share Counters
Ten wpis został opublikowany w kategorii Planespotting i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.