Belgia i Niemcy – Planespotting (Dzień 4)

W sobotę 26-go sierpnia po raz pierwszy na tym wyjeździe pospaliśmy dłużej. Z jednej strony żałowałem, bo jak się okazało wczesny poranek na lotnisku dałby nam możliwość złapania B747 UPS, ale z drugiej strony był nam ten wypoczynek potrzebny. Jedno jest pewne – do Kolonii trzeba będzie wrócić, bo kilka (cennych) godzin co tam spędziliśmy to zdecydowanie za mało, a lotnisko oferuje doskonałe warunki do spottingu. Po szybkim ogarnięciu się, wyruszyliśmy w stronę Frankfurtu. Po drodze przerwa na lunch i około godziny 13 dojechaliśmy pod pas 25L, auto zaparkowaliśmy na Zeppelinheim. Na miejscu czekał na nas znany i ceniony lokalny spotter – Piotr Kościołek (galeria Piotra tutaj). Piotrek miał być naszym przewodnikiem przez kolejne dwa dni, co bardzo nas cieszyło, gdyż zna lotnisko we Frankfurcie jak własną kieszeń i zanim się ruszyliśmy z miejsca to doskonale nam zobrazował, co nas będzie czekać. Mimo weekendowego tłumu odnaleźliśmy się na miejscu bez problemu i rozmawiając fotografowaliśmy nadlatujące maszyny, a że co chwilę coś nadlatywało znienacka, to trzeba było być czujnym.

Miejsce spottingu (współrzędne: 50.039368, 8.596751)A350

McDonnell Douglas MD-11

Oprócz zdjęć na niebie, jest szansa z tego miejsca fotografować maszyny poruszające się po taxiway, oraz w dalszej odległości samoloty lądujące na pasie centralnym 25C i jeszcze dalej mocno pofalowane samoloty na pasie 25R. Niestety 5 pasów na lotnisku we Frankfurcie bardzo nam komplikuje sytuację i ciężko w jeden dzień złapać wszystko jak na Heathrow. Zwłaszcza, że niemal nic nie jest pewne, co zdarzyło nam się kilkakrotnie i mieliśmy niespodzianki, typu maszyny lądujące na pasie centralnym, lub na 25R.

Boeing 787-9 Dreamliner

Lądujący McDonnell-Douglas MD-82 był świetną niespodzianką, gdyż jest to w tym momencie niezwykle rzadka maszyna w Europie, mało tego chwilę później lądował kolejny i dało się wykonać zdjęcie z dwoma w jednym kadrze!

2x A380

McDonnell Douglas MD-82 x2

A330 i B767

B767

Po lądowaniu B767 Icelandair przespacerowaliśmy się z Kamilem w stronę Berlin Airlift Memorial, gdzie większy opis z tego miejsca znajduje się TUTAJ.

Po powrocie kontynuowaliśmy fotografię z poprzedniego miejsca, a później poszliśmy w kierunku pasa 25C, aby mieć trochę inną perspektywę lądujących maszyn.

A319

B747

3xB747

B737

Chwile po lądowaniu AirBridgeCargo dołączył do nas kolega Piotrka, kolejny świetny lokalny fotograf – Piotr Knurowski (galeria zdjęć tutaj). Piotr wykazał się błyskotliwością zaopatrując nas w zimnego Becka, zwłaszcza, że temperatura powietrza była lekko ponad 30 stopni i niemal bezwietrznie, także orzeźwienie było bardzo wskazane 😉 Od tego momentu było nas już 4. Kolejne maszyny wyskakiwały niespodziewanie zza drzew i przelatywały nam nad głowami…

B747-400

B747-800

Embraer EMB-505 Phenom 300

Cessna 525A CitationJet 2

Ścieżka rowerowa z której zostały wykonane powyższe zdjęcia. Należy również pamiętać, aby zostawić miejsce dla jeżdżących rowerów.

Po krótkiej naradzie uznaliśmy, że zmieniamy miejsce i przemieszczamy się pod pas 25R. W miejscu tym znajduje się platforma wybudowana przez władze lotniska i można z niej oglądać przyziemienia, a później kołowania. Rewelacyjne miejsce, co prawda trzeba się wstrzelić między słupy, ale nie jest to jakąś wielką przeszkodą. Poza tym jest tu cicho i spokojnie, są śmietniki, ławeczki i 3 minuty pieszej drogi od tego miejsca można legalnie zaparkować auto. Na rzucie satelitarnym google maps nie widać jeszcze platformy, ale zaznaczyłem jej położenie względem pasa. Jak nas pouczył Piotrek na tym pasie lądują zazwyczaj mniejsze „heavy” Lufthansy takie jak A330, A340, lub B757 i B767 należące do Condor oraz B777 AeroLogic. Poza tym często azjatyckie i południowo amerykańskie linie lotnicze, co nie oznacza wcale, że te samoloty nie mogą wylądować na innym pasie. Mogliśmy z tego miejsca również fotografować (w słabszych warunkach) samoloty startujące z pasa 25C. Spędziliśmy w tym miejscu godzinę, naprawdę bardzo dobrą godzinę. Jeśli kiedyś wrócę do Frankfurtu to miejsce będzie priorytetem.

Współrzędne: 50°02’28.9″N 8°31’36.8″E

A320

B767

B777 należacy do All Nippon Airways w specjalnym malowaniu promującym Gwiezdne Wojny – BB-8

B777

3 filmy video nakręcone przez Kamila z platformy widokowej doskonale obrazują, jak wygląda tam sytuacja.

Po godzinie wróciliśmy do wcześniejszego miejsca na podejście 25L, gdyż nic ciekawego nie kierowało się w stronę pasa 25R. Niestety musiał nas opuścić Piotrek Knurowski i zostaliśmy ponownie w trójkę. Około 17:30 słońce zaczęło przechodzić na drugą stronę pasa, więc poruszaliśmy się tak, aby mieć je wciąż za plecami.

B787 lądujący na pasie 25R

B737

B748

A350

Korzystając z wiedzy naszego przewodnika postanowiliśmy zobaczyć jeszcze dwa miejsca tego dnia. Pierwszym z nich były starty z pasa 25C, gdzie przy okazji można było oglądać niektóre kołowania po lądowaniu na 25L. Osobiście lubię miejsca, z których można wykonywać różnorodne kadry, a to miejsce zdecydowanie takim było. Niestety też dzień szybko zbliżał się ku końcowi, dlatego zostaliśmy tutaj zaledwie 40 minut.

McDonnell-Douglas MD-11

B747-400

B747-800

Na ostatnie promienie słońca ruszyliśmy kilometr dalej na parking samochodowy, skąd spacerkiem 100 metrów dotarliśmy na kolejne oficjalne miejsce zapewnione przez lotnisko. Jak na oficjalne miejsce jest trochę ograniczone, ale na zachód słońca nadaje się idealnie. Widać tutaj rozpędzające się samoloty, które po chwili znikają za drzewami i często nie widać ich oderwania. Jednak miejsce to jest świetne do wieczornych panningów, które tego wieczora za bardzo mi nie wychodziły…

B737-600

A300

Po kolejnym mega długim dniu wróciliśmy do miejscowości Piotra, gdzie spędziliśmy równie długi wieczór. Z tego miejsca dziękuję obu Piotrkom za spotkanie i wspólny spotting. Było upalnie, wesoło i samoloty też nie zawiodły! Nie ukrywam, że pozostawał spory niedosyt, jak się patrzyło na maszyny lądujące na pozostałych pasach…

Pozdrawiam

Przemek

Social Share Counters
Ten wpis został opublikowany w kategorii Planespotting i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.