2017 – Podsumowanie

Kolejny rok szybko przeminął i nadszedł czas na refleksje. Jak co roku robię podsumowanie moich ostatnich 12 miesięcy, wyciągam wnioski i planuję pomału kolejny sezon. 2017 miał swoje upadki i wzloty. Było kilka dotkliwych porażek, ale i wiele sukcesów i dość sporo szczęścia przez co ten sezon mogę uznać za mój najlepszy. Było kilka planowanych wyjazdów, ale też i kilka wypadów zrodziło się w ostatniej chwili co dało świetne rezultaty i spełniłem kilka swoich celów, które zawsze chciałem osiągnąć. Zdecydowanie ten rok upłynął pod znakiem radzieckich maszyn – muzealnych, jak i tych aktywnych. Ale wszystko po kolei…

STYCZEŃ zaczął się od tradycyjnej wyprawy do „Little America”, gdzie podczas jednego dnia odwiedziłem RAF Lakenheath i RAF Mildenhall. Co ciekawe na obu lotniskach stał zaparkowany C-5 Galaxy z uniesionym dziobem. Miałem nadzieję na start choćby jednego z nich, jednak nic takiego się nie wydarzyło. Mimo wszystko dzień spędzony pod siatką USAFE uważałem za udany.

Lockheed C-5M Super Galaxy (RAF Mildenhall)

Lockheed Hercules (RAF Mildenhall)

F-15 (RAF Lakenheath)

Lockheed C-5M Super Galaxy (RAF Lakenheath)

LUTY był już bardzo owocnym miesiącem. Po raz pierwszy w tym roku, odwiedziłem IWM Duxford, wykorzystując swoją roczną wejściówkę na teren muzeum (prezent urodzinowy). Moim głównym celem było zobaczyć, jak został odświeżony American Air Hangar. W drodze powrotnej przez Stansted udało się trafić A330 Pakistan Airlines, który został zmuszony do awaryjnego lądowania. Miałem trochę szczęścia, gdyż w marcu A330 PIA wróciło z leasingu do SriLankan Airlines.

Boeing B-52 Stratofortress – American Air Hangar, IWM Duxford

General Dynamics F-111E Aardvark – American Air Hangar, IWM Duxford

Wideo z obchodu po American Air Hangar.

Classic Airliners – IWM Duxford

A330 PIA (Stansted)

Innym razem będąc niedaleko lotniska Cambridge, miałem szczęście, że Hercules należący do Royal Oman Air Force przyleciał na serwis, a więc złapałem go podczas lądowania.

Lockheed C-130J Hercules – Royal Oman Air Force (Cambridge)

Wraz Kamilem wybraliśmy się na Stansted w celu złapania B737-200 i Il-76, a przy okazji wpadł nam jeszcze „Mad Dog” MD-87. Osobiście byłem bardzo zadowolony ze swojej pierwszej radzieckiej maszyny w tym roku, mimo iż był to zmodernizowany Ił linii Volga-Dnepr.

McDonnell-Douglas MD-87 – M-SFAM (Stansted)

Boeing B737-200 VP-CAQ (Stansted)

Ilyushin Il-76TD – Volga-Dnepr Airlines RA-76952 (Stansted)

MARZEC zaczął się rewelacyjnie, bo już 1-go dnia miesiąca miałem okazję ustrzelić na statyce w Szczecinie Antonova An-12. Fota ta bardzo mnie cieszyła, gdyż na tyle lotów co tam wykonuję w końcu mi się trafił dobry okaz. W ten sposób złapałem połowę aktywnych radzieckich maszyn, co przez cały poprzedni rok! Byłem mega pozytywnie i optymistycznie nastawiony do reszty sezonu.

Antonov An-12BK – Cavok Air (Szczecin, Poland)

9-go marca z Kamilem wybraliśmy się na Stansted ustrzelić przylatującego DC-10 (Flying Hospital), później wyskoczyliśmy na Mildenhall i wróciliśmy ponownie na Stansted. Oprócz DC-10 wpadła pierwsza z wielu rządówek w tym sezonie – był to BBJ3 Kuwejtu. W Hall trafił się nam jeszcze amerykański Rivet Joint, a po powrocie na STN B777 FedEx Panda.

B737-BBJ3 – State of Kuwait (Stansted)

McDonnell Douglas MD-10 – Orbis N330AU (Stansted)

Lockheed Martin MC-130J Commando II – USAF 11-5737 (RAF Mildenhall)

Boeing RC-135W Rivet Joint – USAF 62-4138 (RAF Mildenhall)

B777 FedEx (Stansted)

Boeing C-40C – USAF 02-0202 (Stansted)

Tydzień później sam odwiedziłem Hall jeszcze raz i ponownie widziałem zaparkowane C-5 Galaxy, które zaczęło mnie pomału prześladować…

Boeing KC-135T Stratotanker – 58-0069 (RAF Mildenhall)

Ospreys vs C-5 Galaxy (RAF Mildenhall)

KWIECIEŃ był jednym z najlepszych i najbardziej intensywnych miesięcy w roku. Złożyło się na to kilka wydarzeń. Pierwszym z nich były militarne manewry Joint Warrior w bazie RAF Lossiemouth (Szkocja). Wybrałem się tam z Darrenem i Paulem. Darren, jako częsty bywalec ćwiczeń JW, doskonale znał lotnisko, dlatego też dzięki jego doświadczeniu i przewidywalności wydarzeń wycisnęliśmy z tego wyjazdu maksimum. Po 3 dniach w Szkocji wróciliśmy do domu z rewelacyjnymi kadrami i żaden „movement” nie uciekł nam sprzed obiektywu. Ponadto pogoda była świetna (jak na Szkocję), a lotnisko w Lossiemouth jak dla mnie najlepsze do spottingu w całym UK – nie mam wątpliwości!

Lockheed P-3C Orion – German Navy

Uczestnicy Joint Warrior JW17-01

Podczas naszej wizyty na JW 17-1 mieliśmy szczęście w nieszczęściu. Ostatniego dnia marca został rozwiązany XV Dywizjon użytkujący Tornado, które szybkimi krokami odchodzi na emeryturę. W związku z tą sytuacją nie oczekiwaliśmy żadnych szturmowców w kadrze. Na nasze szczęście złapaliśmy jedno Tornado wylatujące do RAF Leeming, gdzie miało być złomowane, a kolejne kilka sztuk, mogliśmy fotografować podczas holowania na taxiway.

Eurofighter Typhoon – RAF

Airbus A400M – RAF

Breguet 1150 Atlantic – French Navy

Eurofighter Typoons

Dassault Falcon 20 – Cobham Aviation Services

Lockheed P-3C Orion – German Navy

2 dni w 20 minut – Joint Warrior 17-1

5 dni po powrocie zauważyłem na FR24 Antonova An-124 lecącego na Stansted. I tutaj kolejny uśmiech losu, bo ledwie zajechałem i wyciągnąłem sprzęt, a „Antek” był już na podejściu…

Antonov An-124-100M Ruslan – Antonov Design Bureau

Dwa dni później miałem nadzieję, na sfotografowanie kolejnego AN-124 na Stansted, ale niestety był zbyt mocno zasłonięty przez nietypowo zaparkowanego B747F linii Asiana Airlines. Zrobiłem za to zdjęcie (mocno falujące) dwóch An-124 w jednym kadrze i nietypowego gościa – YanAir przylatującego na prawie 30-letnim B747-400.

2x An-124

Boeing 747-400 – YanAir UR-CNP

18-go kwietnia wybraliśmy się z Robertem na historyczny spotting pod siatkę Heathrow. Historyczny dlatego, że nigdy wcześniej nie spędziliśmy aż 14 godzin fotografując samoloty. Do dziś nie przejrzałem wszystkich zdjęć, gdyż jest tego aż tyle. Na większą część dnia przyłączył się do nas Kamil, dla którego LHR jest lokalnym lotniskiem. Największą nowością dla mnie był widziany po raz pierwszy Bombardier CS100, który od tego roku podbija światowy rynek samolotów regionalnych. Dodatkowym benefitem były linie Air France wykonujące loty szkoleniowe nowo nabytym Dreamlinerem.

A380 Qantas

A340-600 Iberia

A350 Ethiopian

A319 BA

Również w kwietniu odbywało się pierwsze historyczne wdrożenie F-35 Lightning II w struktury USAFE. Rozlokowanie F-35 w Europie było pierwszym takim wydarzeniem w historii tego kontrowersyjnego myśliwca, a jego zadaniem było sprawdzić spójność i współpracę z myśliwcami 4. generacji F-15, bazującymi w RAF Lakenheath. Przez około trzy tygodnie pod siatką RAF Lakenheath przewijały się dziennie setki miłośników lotnictwa, oczywiście nie mogło mnie tam zabraknąć, a standardowo już towarzyszył mi Kamil.

Lockheed Martin F-35 Lightning II – USAF

Zdjęcie z którego jestem bardzo zadowolony, to mianowicie trzy samoloty USAFE zapisane w jednym kadrze – lokalne F-15 i Pave Hawk oraz Hercules z bazy w Ramstein.

Świetnym gościem okazał się również gość z Luizjany, najstarszy aktywny F-15 jakiego miałem okazję widzieć – rocznik 83

W drodze powrotnej zajrzeliśmy na Stansted, gdzie udało się sfotografować brazylijskiego BBJa (Boeing Buisness Jet)

B737 BBJ PR-BBS

W MAJU przyszedł w końcu czas na urlop. Moja wspaniała (jeszcze) narzeczona zorganizowała hotel na Mallorce, z którego miałem kilka minut spacerkiem na wyloty i kilkanaście na przyloty. Celem urlopu nie był spotting, ale był to świetny dodatek do wypoczynku, a trafienie rosyjskich linii lotniczych było dużym benefitem, gdyż nie pojawiają się na wyspach zbyt często (oprócz linii Aeroflot).

A319 – Ural Airlines (Palma de Mallorca)

A320 – S7 Airlines (Palma de Mallorca)

B717 – Volotea (Palma de Mallorca)

B757-300 Condor (Palma de Mallorca)

W połowie miesiąca odwiedziłem Roberta w jego mieście Seaham, na północy kraju. Wykorzystaliśmy tą okazję i wyskoczyliśmy razem do muzeum w Szkocji – National Museum of Flight, oraz w Sunderland – North East Aircraft Museum.

Avro Vulcan – National Museum of Flight, Scotland

Concorde – National Museum of Flight, Scotland

North American F-86D Sabre – North East Aircraft Museum, Sunderland

Obchód po muzeum

W niecałe 5 dni później, w końcu udało mi się dotrzeć do upragnionego muzeum w Krakowie (Muzeum Lotnictwa Polskiego). W jeden dzień zobaczyłem więcej MiGów niż w całym moim życiu i na pewno jeszcze tam wrócę, gdyż kiepska pogoda zostawiła spory niedosyt.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Yakovlev Yak-23

Po powrocie do UK zdążyłem zajrzeć do IWM Duxford, gdzie chciałem zobaczyć, czy zostały jeszcze jakieś maszyny po weekendowych pokazach, a także interesowało mnie odpalanie silników B-17. Jak się jeszcze okazało kilka miesięcy później, wykonałem pierwsze i ostatnie zdjęcie Hurricane z polską szachownicą, gdyż ten samolot na jesień zastał przemalowany…

Boeing B-17G Flying Fortress – IWM Duxford

Często zdjęcia nie oddają tego co oddaje nagranie video – odpalanie silników poniżej.

Hawker Hurricane – IWM Duxford

Spacer z kamerą po Air and Sea Hangar

W CZERWCU oglądałem samoloty tylko na statyce. Zacząłem 1-go dnia miesiąca podczas wieczornych zdjęć w bazie RAF Northolt. Były to przełożone zdjęcia nocne z marca, wbrew pozorom bardzo udane. Później podczas podróży samochodem do Polski, zatrzymałem się w niemieckim muzeum lotniczym w Finowfurt (Luftfahrtmuseum), gdzie niezwykłym okazem był Yak-28. W muzeum dominowały samoloty z bloku wschodniego Niemiec. Będąc w rodzinnym Koszalinie przez trzy tygodnie, skorzystałem z okazji i odwiedziłem w regionie kolejne muzea: Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, Fort Rogowo, Muzeum Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie. Największą niespodzianką czerwca okazało się jednak muzeum, które od długiego czasu mi się marzyło: Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Odwiedziłem je przy okazji wizyty w Sokołowie Podlaskim, z którego miałem już „tylko” dwie godziny drogi. Mil Mi-6 Halo w Dęblinie robi niesamowite wrażenie, tym bardziej, że został rewelacyjnie odświeżony i uratowany przed ostatecznym zniszczeniem na lotnisku w Łodzi. W niecały miesiąc zobaczyłem dwa największe muzea w Polsce, co uważam, za duży sukces tego roku, tym bardziej, że oba są bardzo imponujące.

RAF Northolt

Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Mil Mi-26 Halo

LIPIEC jak co roku jest jednym z najbardziej intensywnych miesięcy. Dzieje się tak za sprawą Air Tattoo, które pochłania co najmniej jeden weekend, dodatkowo trzeba być czujnym co się dzieje w UK, bo na ogół dzieje się dość sporo. Pierwsze dwa tygodnie były na pełnym biegu. Najpierw szczyt polityczny G20 w Hamburgu, na który poleciałem wraz z Robertem. Przez dwa dni złapaliśmy tam ponad 20 samolotów rządowych (relacja Roberta tutaj), w tym bardzo cenne rządowe B747 Japonii, które niebawem będą wycofane i zastąpione B777. Oczywiście amerykański Air Force One wywoływał największe zainteresowanie wśród przybyłych entuzjastów, jednak my najbardziej liczyliśmy na rosyjskie konstrukcje, co niestety nie poszło po naszej myśli. Przyloty rosyjskiej delegacji odbyły się po zachodzie słońca i dzień przed naszym przybyciem. Na pocieszenie zostały jeszcze dwa Iły-96 na statyce.

2x B747 – Japan Air Self-Defence Force (JASDF) (G20 Summit)

B737 BBJ2 Indonesia Government (G20 Summit)

B737 BBJ – Royal Australian Air Force (G20 Summit)

B747-800 Korean Air Force (G20 Summit)

Ilyushin Il-96 – Rossiya – Special Flight Squadron (G20 Summit)

Nie wiedziałem wtedy też, że po raz ostatni miałem okazję fotografować linie Niki, które 13-go grudnia zakończyły działalność.

Po powrocie z Hamburga wykonałem szybką wizytę w IWM Duxford po weekendowych pokazach, a jej celem było sfotografowanie dwóch DC-3 będących podczas Flying Legends. Niestety szwajcarskie DC-3 stacjonowało w Cambridge i opuściło wyspy w niedzielę, ale została mi Dakota Norway, której mogłem się przyjrzeć z bliska.

Douglas DC-3 – Dakota Norway LN-WND (IWM Duxford)

Dakota Norway – odpalanie silników

Kolekcja klasycznych samolotów pasażerskich – IWM Duxford

Kolejny weekend to wizyta w Farford na RIAT. Air Tattoo to powrót Amerykanów i nieoczekiwana wizyta Ukraińskich Sił Powietrznych – B2 i Su27 zdecydowanie gwiazdy weekendu. Przy okazji poznałem Piotra z Frankfurtu (kolegę Roberta), który przyleciał na RIAT, a w Fairford dodatkowo spotkaliśmy się ponownie większą grupą polskich spotterów, gdzie razem spędziliśmy weekend na pokazach oraz polu namiotowym. Z odległych części Anglii przybyli Paweł z rodziną i Mateusz (Manchester), Jerzy z Walii, , a w poniedziałek na wylotach spotkaliśmy się z Maćkiem z Liverpoolu, który ostatecznie nas uratował kablami do akumulatora…

Thunderbirds

Northrop B-2A Spirit (RIAT)

North American P-51 (RIAT)

Patrouille de Suisse (RIAT)

Ilyushin Il-76MD Ukraine Air Force UR-78820 (RIAT)

Sukhoi Su-27 – Ukraine Air Force (RIAT)

Korzystając jeszcze z całkiem późnych zachodów słońca i nie obecności żony w domu, zacząłem spędzać wieczory na lotnisku Luton, gdzie ostatniego dnia miesiąca wpadł mi w kadr Antonov An-12! W końcu po latach mijania się z nim udało mi się go całkiem niespodziewanie trafić, tym bardziej się ucieszyłem gdyż lądował chwilę po zachodzie i było jeszcze możliwe wykonanie zdjęć. Jedna wizyta na Stansted zakończyła się też długo oczekiwanym zdjęciem F100 linii Carpatair, a także BBJem z Arabii Saudyjskiej.

AgustaWestland AW139 M-SHRM (Stansted)

B737 BBJ – Nigerian Air Force 5N-NGT (Stansted)

B737 BBJ VQ-BTA (Stansted)

Fokker F100 Carpatair (Stansted)

Airbus A320 NEO (Luton)

Luton Airport EGGW/LTN

Dassault Falcon 7X G-MATO

Honda HA-420 HondaJet D-ITIM

Antonov An-12B – Ukraine Air Alliance (UAA) (Luton)

SIERPIEŃ się zaczął od kontynuacji wizyt na Luton i nieudanym wyjeździe na Stansted, gdzie nie wystartował oczekiwany An-26 linii Antonov. Przy okazji odwiedzin przyjaciół w okolicach Birmingham, zajechałem na lotnisko Cranfield, gdzie na własne oczy przekonałem się, jak szybko są rozkładane są na części BAe146 Avro.

Dassault Falcon 7X M-OEPL (Luton Airport )

Gulfstream G450 (Luton Airport )

BAe146 Avro – (Cranfield)

Wizyta w North Weald była świetnym sukcesem (pomijając stracone nagrania video), gdzie zobaczyć mogłem po raz pierwszy w powietrzu MiG-15 (właściwie PZL-Mielec SBLim-2).

PZL-Mielec SBLim-2 (North Weald Airport)

Końcówka miesiąca upłynęła na tygodniowym wyjeździe z Kamilem do Belgii  i Niemiec, gdzie odwiedzaliśmy muzea i aktywne lotniska. Miesiąc był niesamowity, jeśli chodzi o kolejne radzieckie maszyny zapisane na matrycy, gdzie emerytowany Tupolev Tu-144 i Antonov An-22 były zdecydowanie hitem miesiąca. Również muzeum w Sinsheim i Speyer było na mojej długiej liście celów do zrealizowania, co też nie do końca było w naszym planie, a jednak się udało. Dodatkowo podczas wyjazdu zarejestrowałem na matrycy we Frankfurcie moją 40 blachę Douglas DC-3, a do końca wyjazdu wpadły w kadr jeszcze trzy sztuki, co jest dla mnie sporym sukcesem. We Frankfurcie spotkaliśmy się ponownie z Piotrem, który tym razem był naszym przewodnikiem po Frankfurcie i Ramstein.

General DynamiC F-16AM Fighting Falcon (Koksijde Open Day)

B777-300 United (Brussels Airport)

Sukhoi Superjet 100 (Brussels Airport)

Lewis Hamilton bizjet (Liege Airport)

B737-500 (ex LOT) 2-PGSI (Liege Airport)

Boeing E-3A Sentry (NATO Air Base Geilenkirchen)

MD-11 (Cologne-Bonn Airprot)

(Cologne-Bonn Airprot)

Douglas DC-3 (Frankfurt Airport)

A380 (Frankfurt Airport)

B777 ANA – BB-8 Scheme (Frankfurt Airport)

MD-11 (Frankfurt Airport)

Ilyushin Il-14 (Sinsheim Auto & techink Museum)

Tupolev Tu-134 (Sinsheim Auto & techink Museum)

Concorde vs Tupolev Tu-144(Sinsheim Auto & techink Museum)

Speyer Techink Museum

Antonov An-22 (Speyer Techink Museum)

Buran (Speyer Techink Museum)

Yakovlev Yak-27 (Speyer Techink Museum)

Mil Mi-6 Halo (Hermeskeil Museum)

Tupolev Tu-134 (Hermeskeil Museum)

Na początku miesiąca wykonałem ostatnie zdjęcie linii Monarch Airlines, które 2-go października zakończyły swoją ponad 50-letnią działalność. Również na wyjeździe w Niemczech, podczas spottingu w Kolonii zapisałem na matrycy moje ostatnie zdjęcie linii Air Berlin, które z kolei zakończyły operacje 27-go października.

A320 – Monarch Airlines

B737-700 i Dash-8 – Air Berlin

We Frankfurcie zarejestrowałem też swój ostatni aktywny B747 linii United, która wraz z linią Delta, pod koniec roku wycofały z użycia swoje Boeingi 747.

Planespotting we WRZEŚNIU odbył się w pierwszych dwóch tygodniach miesiąca. Mimo iż tylko 3 razy miałem okazję przebywać pod siatką lotniska, był to rewelacyjny miesiąc. Zaczęło się od wizyty w RAF Fairford, gdzie przebywały B-1 i B-52. Niestety spóźniłem się  minutę na bardzo efektowny wylot B-52, bo ledwie zajechałem i start B-52 oglądałem z samochodu. Mimo wszystko udało się zobaczyć start B-1, a oba samoloty zrekompensowały mi poranną porażkę robiąc kilka podejść podczas lądowania.

Rockwell B-1B Lancer – USAF (RAF Fairford)

Boeing B-52H Stratofortress – USAF (RAF Fairford)

Kolejna wizyta odbyła się na Stansted, gdzie pojechałem fotografować lądującego Antonova An-12 i tutaj kolejna porażka, tym razem pogodowa, bo gdyby to lądowanie odbyło się 25 minut wcześniej, to efekt był by rewelacyjny. Na szczęście w Buisness Parku były zaparkowane aż 3 samoloty VIP i udało się im zrobić zdjęcia nocą.

Antonov An-12 – Ukraine Air Alliance (Stansted Airport)

A330 VP-CAC (Stansted Airport)

B767 N767KS (Stansted Airport)

B777 VP-CAL (Stansted Airport)

W połowie miesiąca udałem się do RAF Coningsby na ćwiczenia Cobra Warrior, gdzie wraz z Typhoonami ćwiczyły niemieckie Tornada. Wyjazd zdecydowanie uważam za jeden z lepszych w tym roku, głównie dzięki możliwości ujrzenia i usłyszenia aż czterech Tornado startujących parami. W połowie dnia dojechał do mnie Robert, z którym pokręciliśmy się  dookoła bazy wykonując jeszcze zdjęcie Lightninga zaparkowanego permanentnie na terenie RAF Coningsby.

Panavia Tornado ECR – Germany Air Force (RAF Coningsby)

PAŹDZIERNIK jak zawsze mija pod znakiem nocnych zdjęć w bazie Northolt, na które zawsze czekam z niecierpliwością. Tym razem była to dla mnie ostatnia okazja do uchwycenia w kadrze Westland Lynx AH.9, gdyż w lutym 2018 roku helikopter ten będzie wycofany ze służby.

Dassault-Breguet-Dornier Alpha Jet E – French Air Force (RAF Northolt)

Embraer EMB-121 Xingu – French Air Force (RAF Northolt)

Westland Apache AH.1 RAF (RAF Northolt)

Westland Lynx AH.9 RAF (RAF Northolt)

Wraz z Kamilem ponownie odwiedziliśmy Hall & Heath, tym razem nieoczekiwanie łapiąc aż 5 sztuk brytyjskich Tornado, które przebywały w Lakenheath, podczas gdy w ich macierzystej bazie (RAF Marham) był remontowany pas. Byłem pewien, że opuściły one to miejsce dzień wcześniej, także obydwoje byliśmy bardzo zadowoleni, że tak się nie stało.

RAF Mildenhall

Boeing/Bell CV-22B Osprey USAF (RAF Mildenhall)

Boeing KC-135T Stratotanker – USAF (RAF Mildenhall)

Boeing RC-135W Rivet Joint USAF (RAF Mildenhall)

McDonnell Douglas F-15C Eagle – USAF (RAF Lakenheath)

Panavia Tornado GR.5 – RAF (RAF Lakenheath)

Dodatkowo, po raz ostatni byłem w stanie pojechać po pracy na lotnisko Stansted. W ziemie jest to niemożliwe dla mnie, gdyż kończę pracę po zachodzie słońca. Celem tego wyjazdu było sfotografowanie Antonova An-124 należącego do linii Volga-Dnepr. Antonov niestety nie wystartował, ale udało się chociaż zrobić zdjęcie na pasie, w dość trudnych warunkach, bo światła niemal brakło.

Antonov An-124 Volga-Dnepr (Stansted Airport)

W LISTOPADZIE ponownie wróciłem do „Little America”. Oprócz Kamila, swoim towarzystwem zaszczycił mnie jego dziadek, emerytowany żołnierz 9. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, w którym pełnił obowiązki Technika Płatowca i Silnika na samolotach MiG-21 i Lim-2. Mimo iż tego dnia nic specjalnego się nie działo, to była dość spora aktywność F-15 w bazie RAF Lakenheath, dzięki czemu wszyscy troje wróciliśmy bardzo zadowoleni z wyjazdu.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle – USAF (RAF Lakenheath)

Pięć dni później odbyło się spotkanie Polskiej Grupy Spotterskiej w Manchesterze, podczas której odwiedziliśmy też muzeum Avro. Spotkanie jak najbardziej udane, pogoda dopisała, jak na zamówienie. Paweł z Manchesteru, jako gospodarz oprowadził nas po najlepszych miejscach, a w szczytowym momencie było nas 6 osób- ja, Robert, Paweł, Jerzy, Mateusz, Robert). Dzień jak najbardziej zaliczony na plus!

A350 Singapore Airlines (Manchester Airport)

B787 Dreamliner – TUI (Manchester Airport)

Embraer 170 flybe (Manchester Airport)

Avro Vulcan B.2 (Avro Heritage Museum)

Korzystając z konieczności wykonania przeglądu samochodu (w Dunstable), odwiedziłem lotnisko Luton, gdzie wpadły w kadr moje ulubione Falcony 7X. Całkiem miły dodatek do dnia na warsztacie samochodowym, który na ogól jest dniem straconym.

Dassault Falcon 7X – 9H-FCB (Luton Airport)

Dassault Falcon 7X – N4VF (Luton Airport)

Dassault Falcon 7X – N360PZ (Luton Airport)

Wydawało mi się, że w GRUDNIU raczej nic mnie nie zmobilizuje do wyskoku na lotnisko, zwłaszcza, że na ogół jest mało czasu ze względu na święta i duży nawał pracy. Jednak się okazało, że był to miesiąc, który najbardziej mnie zaskoczył, a powód ku temu był tylko jeden. „Wisieńką na torcie” okazał się największy na świecie (aktywny) samolot turbośmigłowy – 43 letni Antonov An-22. Jego wizyta w Manchesterze oznaczała też, że musiałem wrócić tam po niespełna miesiącu, gdzie byłem pewien, że za szybko nie odwiedzę tego miejsca (za względu na dystans, bo miejsce samo w sobie jest rewelacyjne). Zdecydowanie było to dla mnie wydarzenie roku i mimo wielu godzin spędzonych za kierownicą warto było się poświęcić. Z rana załapałem się jeszcze na piękny wschód słońca, co w przypadku MAN daje świetne światło przy kołowaniach na pas 23L. Przy okazji tej wizyty odwiedziłem Manchester Museum of Science and Industry, gdzie ciekawostką był Avro 707A, eksperymentalny samolot, który posłużył do budowy Vulcana. W drodze powrotnej do domu zatrzymałem się jeszcze na nocne zdjęcie przy lotnisku East Midlands, gdzie zrobiłem zdjęcie płyty cargo.

Manchester Airport (EGCC/MAN)

Antonov An-22 UR-09307

ATR 72-200 Aurigny Air Service

Saab 340 Loganair

B747-400 Virgin Airways

B787-9 Saudi Arabian Airlines

Antonov An-22 UR-09307

A380 Emirates

Avro 707A (Manchester Museum of Science and Industry)

East Midlands Airport EMA/EGNX

Kolejną nieoczekiwaną mobilizację do wyjazdu dał mi post na forum grupy Stansted, gdzie było wspomniane, że dni G-CEAP są policzone… Jest to Lockheed Tristar, który przebywa na Stansted od wielu lat, a jego kondycja jest coraz gorsza. Postanowiłem wykorzystać mój dzień wolny i wykonać długi spacer wzdłuż siatki, aby wykonać mu ostatnie zdjęcia, zanim niknie na dobre. Przy okazji w kadr wpadł A319 linii Allegiant. Samolot wciąż nosi rejestrację easyJet, gdyż jest to pierwszy z 11 samolotów easyJeta, który trafi do amerykańskiego operatora. Ostatnim zdjęciem w 2017 roku, było zdjęcie rządówki Brunei (V8-BKH), Boeinga B-747-8BBJ. Co ciekawe, dokładnie rok temu (14.12.2016) wykonałem zdjęcie tego samego samolotu w tym samym miejscu, niemal o tej samej porze…

Lockheed L-1011 Tristar G-CEAP

A319 allegiant N312NV

Bez dwóch zdań był to mój najlepszy sezon spotterski jak do tej pory. Po raz kolejny mogłem fotografować samoloty w towarzystwie przyjaciół, nawiązałem również nowe znajomości, a także miałem możliwość do kilku zagranicznych wyskoków. Z tego miejsca dziękuję mojej wytrwałej żonie za akceptację do moich nieoczekiwanych wyskoków na lotniska, a także wszystkim z którymi miałem okazję razem cieszyć się naszym hobby. Życzę wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku i spełniania marzeń!

Do zobaczenia w 2018!

Przemek

Social Share Counters
Ten wpis został opublikowany w kategorii Podsumowanie i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.