Plane spotting w stolicy Portugalii – Lizbonie

Wstaliśmy wcześnie rano. Spojrzenie w okno nie napawało specjalnym optymizmem. Drugi dzień pobytu w Lizbonie zapowiadał się podobnie, gdy lądowaliśmy dzień wcześniej. Gęste, ciemne chmury, w których co chwilę słyszeliśmy samoloty opuszczające lotnisko w Lizbonie. Po śniadaniu zostawiamy kwaterę w centrum stolicy i ruszamy w kierunku lotniska.

Przemek przygotował bardzo skrupulatnie miejsca do fotografii. Zawsze, kiedy jadę z Przemkiem na plane spotting, jestem pewien, że znajdę się w najlepszych miejscach do fotografii. Za każdym razem, Przemek bardzo dokładnie i szczegółowo przygotowuje każdy wyjazd. W zapasie ma kilka opcji, na wszelki wypadek gdyby plan „A” okazał się mało owocny, korzystamy z planu „B”.

Na pierwszą miejscówkę docieramy już po kilkunastu minutowej podróży przez centrum Lizbony. Tego dnia operacje lotnicze odbywają się z pasa 03.

(miejscówkę zaznaczyłem czerwonym kolorem)

Niestety pogoda w tym momencie nie daje powodów do radości. Zaczyna padać drobny deszcz. Staramy się nie narażać sprzętu na interakcję z deszczem. Siedzimy w aucie. Obserwujemy pas startowy wspomagając się aplikacją w smartfonie – flightradar24. Mimo wszystko próbujemy na moment wychodzić z auta w celu sfotografowania kilku maszyn.

Bombardier CL-600

Piaggio P-180 Avanti Evo

Boeing 777

Embraer 190

Brak odpowiednich warunków atmosferycznych do fotografowania, nie pozwalał cieszyć się w pełni naszą pasją. Nasze humory nie były zbyt optymistyczne. Przemek sprawdzał pogodę na stronie internetowej, która to budowała w nas nadzieję, że popołudniu warunki atmosferyczne zdecydowanie się zmienią. Bardzo leniwie ale jednak, słońce zaczynało pokazywać się zza chmur. Postanowiliśmy, że zmienimy miejscówkę. Udaliśmy się w okolice progu pasa 03. Auto zaparkowaliśmy na stacji benzynowej i po stromej górce wdrapaliśmy się na ścieżkę przy płocie :

Boeing 767

Warunki pogodowe ulegały poprawie i z coraz większym optymizmem fotografowaliśmy w większości lądujące samoloty. Nasze humory znacznie się poprawiły 😉

Embraer ERJ-145

Boeing 777

Zbliżał się czas wylotu A340 TAP’u , dlatego zmieniliśmy miejscówkę. Chcieliśmy mieć kadr typu face to face, więc pojechaliśmy w okolice ronda …

(miejscówkę zaznaczyłem czerwonym kolorem)

Chodnik znajdował się na odpowiedniej wysokości, więc mogliśmy bez wspomagania fotografować nad siatką …

Bombardier CRJ

I wreszcie oczekiwany A340 TAP’u

Bombardier CRJ

Kiedy słońce przechodziło za oś pasa , w zamiarze mieliśmy wrócić na naszą pierwszą tego dnia miejscówkę. Jednakże po drodze , zauważyliśmy, że jest jeszcze jedno miejsce w którym nie byliśmy obecni. Miejscówka za stara wieżą …

Tego dnia przybył na lotnisko w Lizbonie Bombardier Learjet 60

Jak na Lizbonę przystało, najwięcej samolotów mogliśmy sfotografować w malowaniu narodowych linii Portugalii – TAP

Airbus A320

I kolejni goście , których tego dnia mogłem zapisać na karcie pamięci mojego Nikona D90

Boeing 737

Pogoda późnym popołudniem dopisywała, z rana mieliśmy nadzieję że tak się stanie, więc fotografowanie sprawiało wiele przyjemności. Zmieniliśmy miejscówkę i przesunęliśmy się i kilkaset metrów wzdłuż pasa, na miejsce gdzie tego dnia rozpoczęliśmy nasz plane spotting w stolicy Portugalii.

Airbus a320

Airbus A340

W oczekiwaniu na kolejne samoloty lądujące w Lizbonie , zobaczyłem w oddali podchodzącego do lądowania na lotnisku w Polo Alverca , PC-3 Orion należącego do Hiszpańskich Sił Powietrznych

Słońce chyliło się ku zachodowi co dodawało ładnego światła na fotografowanych samolotach …

Piaggio P-180 Avanti Evo

Późna pora i coraz słabsze światło, wymagało dłuższych czasów w fotografii , co od razu uwidaczniało się na uzyskiwanych kadrach …

Embraer 190

Nasz czas pobytu w Lizbonie dobiegał końca. Jeszcze jeden Airbus A330 wszedł na matrycę Nikona :

Wykorzystaliśmy do maksimum możliwości czasowe. Spakowaliśmy sprzęt i udaliśmy się w kierunku terminala, pozostało już tylko czekać na lot powrotny do Londynu. Narodowe linie lotnicze Portugalii –  TAP , dominowały podczas tej sesji fotograficznej. Nie chciałem zanudzać więc wybrałem kilka zdjęć samolotów w malowaniu tejże linii.

W sumie dwa bardzo intensywnie spędzony czas podczas plane spottingu w Lizbonie i okolicy. Dzięki skrupulatnie przygotowanego planu przez Przemka, wykorzystaliśmy dokładnie czas, który mieliśmy podczas tego wyjazdu. W planach mamy kolejne wyjazdy, które opiszemy i opublikujemy na naszej stronie skyspotting.net. Zapraszamy już dziś do lektury kolejnych wpisów.

Więcej wpisów dotyczących naszych wypraw plane spotterskich , zapraszam  na tą stronę .