Kolejny rok dobiegł końca, a więc czas najwyższy na coroczne podsumowanie. Prywatnie był to mój najgorszy rok, jaki spędziłem na wyspach brytyjskich w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Niekończący się pech, plus tragiczne wydarzenia rodzinne były plagą, która mnie prześladowała już od końca poprzedniego roku. Na szczęście mam hobby, które pozwala mi się oderwać od rzeczywistości i dzięki temu łatwiej mi było przetrwać te trudniejsze chwile. Momentami były to wręcz „ucieczki” od realiów, które mnie otaczały, co przeniosło się dość mocno na efekt końcowy sezonu w postaci, wielu wyjazdów, zdjęć i nowych znajomości. Pomijając te wszystkie negatywne rzeczy, o których nie chcę nawet pisać, rok ten miał też swoje pozytywne zalety, zwłaszcza pod względem poznanych ludzi. Wraz z Robertem i Pawłem założyliśmy też Polish Spotters Association UK, co pochłaniało najwięcej naszego czasu, ale dzięki temu dynamicznie się rozwijamy, a kolejny sezon zapowiada się naprawdę obiecująco…

Moje pierwsze wyjście na lotnisko w 2018 roku miało miejsce 18-go STYCZNIA, gdzie rozpocząłem swoją przygodę od złapania dwóch Antonów odwiedzających lotnisko Stansted.

B757Gulstream C-37A USAFAn-12

Również pod koniec stycznia wraz z Robertem odwiedziliśmy stolicę Portugalii, oraz dwa tamtejsze muzea. Przy okazji spotkaliśmy się z zamieszkującym wtedy w Cascais młodym pilotem TAP Airways – moim bardzo dobrym kolegą Gonçalo, który przyłączył się do nas na zwiedzanie muzeum w Sintrze. Mieliśmy duże nadzieje na start DC-9 z Cascais, ale niestety się on nie odbył.

DC-9 DC-3 Fiat G.91Lockheed P-3 Orion i P-2 Neptune F900 Anogla Government A340 A330 A320 F-86

LUTY to jedynie dwa wyskoki na lokalne lotniska Stansted i Luton, a w kadrze zapisane kolejne rządówki i bizjety.

A319CJ Oman Government (Stansted)B737 BBJ3 Kuwait Government (Stansted)B747 Dubai Government (Stansted)Global 5000 (Luton)Global Express XRS (Luton)Cessna 560XL Citation XLS Plus (Luton)

MARZEC był pierwszym miesiącem w którym miało się dziać więcej, za sprawą wizyty mojego ojca, któremu chciałem pokazać kilka miejsc, a także planowanych zdjęć nocnych w Cosford i Northolt. Zdjęcia w Northolt zostały ostatecznie przełożone na kwiecień, ale mimo to w marcu działo się dość sporo. Rozpoczęło się dość ostro od zmasowanego nalotu na Stansted rządówek Arabii Saudyjskiej, gdzie udało mi się złapać unikatowe A340 w wersji 200.

A340-200A340-200 (HZ-124 i HZ-HMS2) B737 BBJ i BBJ2 (HZ-101 i HZ-102) B737 BBJ VP-BRT Następnego dnia po wizycie na Stansted pojechałem do Cosford na planowane zdjęcia nocne z główną atrakcją wieczoru Phantomem „Black Mike”. Po drodze zahaczyłem lotnisko Birmingham.

Birmingham EGBB/BHX Harrier Phantom Jaguar

W kolejny weekend przyjechał Robert z którym odwiedziliśmy Stansted i Luton, później sam jeszcze wyskoczyłem na Luton sfotografować piłkarski czarter w postaci B767 Blue Panorama, a także sfotografowałem kolejną atrakcyjną rządówkę na Stansted, ponownie A340-200, tym razem Royal Brunei.

F900 (Luton)B737 BBJ (Luton)F900 (Luton)A319CJ M-KATE (Luton)płyta Luton B767 (Luton)A340-200 Royal Brunei Government (Stansted)Gulfstream G550 (Stansted)

Pod koniec miesiąca przyleciał do mnie w odwiedziny mój ojciec, któremu pokazałem Brooklands muzeum, RAF Lakenheath, na którym poznałem Piotra, a także przed wylotem ze Stansted zabrałem go na kameralne lotnisko North Weald.

Brooklands Museum F-15 (RAF Lakenheath)Gazelle (North Weald)

KWIECIEŃ był dość frustrującym miesiącem. Stało się tak za sprawą szczytu krajów Wspólnoty Narodów (Commonwealth of Nations Summit London 2018). Niestety przyloty na szczyt rozeszły się po co najmniej 5 lotniskach o których ja wiem (Stansted, Luton, Northolt, Heathrow, Farnborough) i rozłożyły się na kilka dni, a moje próby ogarnięcia tego były mało skuteczne. Cały miesiąc upłynął w pogoni za rządówkami. Dodatkowo odbyły się zaległe zdjęcia nocne w Northolt i zajrzałem na lotnisko w Lasham.

G550 (Luton)A340-500 Kuwait Government (Stansted)G550 Nigerian Air Force (Stansted)A321 (Luton)BAe Avro (Luton)F2000 (Luton) B737 BBJ (Stansted)B737 BBJ Royal Australian Air Force (Farnborough)Hawker 800XP (Farnborough)B727 (Lasham)A319CJ (Luton)Embraer 170 (Luton)G550 Uganda Government (Luton)płyta Luton B737 BBJ (Luton)Global 6000 (Luton)F8X (Luton)G650 (Luton)G650 Bahrain Government (Luton)B747-800 Royal Brunei (Stansted)Global Express XRS Bostwana Government (Stansted)Global Express XRS (Luton)F7X (Luton)Embraer Legacy 500 (Luton)płyta Northolt BAe 146Percival Pembroke C.1

MAJ upłynął pod znakiem wyjazdu do Polski na Tiger Meet. Wraz z Robertem mieliśmy 5 dni w Polsce, które były wypełnione intensywnie spotterką, wizytami w muzeum oraz fotografią pomników lotniczych. W prezencie dostaliśmy Cytadelę podczas Nocy Muzeów, a której nie byliśmy w stanie odwiedzić za dnia. Na wyjeździe zahaczyliśmy też o dwa muzea znajdujące się w Niemczech, a także odwiedziliśmy trzecie największe polskie muzeum lotnictwa w Drzonowie. Również mieliśmy okazję spotkać się na Krzesinach z Patrykiem, co też było dla nas dość istotne. Ogólnie moim zdaniem był to nasz najlepszy wspólny wyjazd, pod względem osiągniętych celów, ale przede wszystkim śmiechu, bo było naprawdę mega wesoło, a przygody które nam się przytrafiły będą jeszcze długo wspominane, zwłaszcza pamiętna przeprawa przez Odrę 🙂

An-2 (Kobylnica)MiG-21 (Kobylnica)Airfield Museum Cottbus Lubuskie Muzeum Wojskowe – Drzonów Rothenburg Museum Su-22 w PoznaniuNato Tiger Meet 2018 AeroFestival w Poznaniu Muzeum Uzbrojenia, Cytadela – Poznań

W ostatni weekend miesiąca wybrałem się też z Piotrem na pokazy lotnicze w Duxford, na których mieliśmy okazję zobaczyć po raz pierwszy tym sezonie francuskie Rafale z nowym pilotem za sterami.

CatalinaC-47 P-47 ThunderboltRafale

Miła niespodzianka przytrafiła się jeszcze ostatniego dnia miesiąca, 31-go maja. Możliwość zobaczyć samoloty szturmowe A-10 podczas przylotów na RAF Mildenhall, bez wątpienia było jedną z największych atrakcji tego roku.

A-10KC-10

W CZERWIECU odbyły się oficjalne obchody stulecia RAF na lotnisku Cosford. Oczywiście nie mogło nas tam zabraknąć, a spotkaliśmy w większym gronie PSA UK, gdzie każdy dojechał z różnych zakątków UK. W zasadzie od tego mementu w UK pojawiło się ekstremalnie gorące lato, które się ciągnęło niespodziewanie aż do końca sierpnia.

SycamoreLancaster i DakotaF-16  MiG-21 Torando Whirlwind Po pokazach w Cosford, nie byłem zadolowny ze zdjęć, które się wykonywało pod słońce, więc postanowiłem kupić nową puszkę, która jeszcze w czerwcu testowałem na Stansted.

An-12B757 A340-500 Royal Thai Air Force MD-11 B737 BBJ

LIPIEC zaczął się od kameralnej imprezki na lotnisku North Wealad. Dużą zaletą była możliwość zobaczyć norweskie Vampire, które zostały pomalowane w barwy RAF z okazji stulecia Royal Air Force.

HarvardVampire Harvard

Lipiec, jak zawsze jest najbardziej intensywnym miesiącem pod względem pokazów lotniczych, a osobiście wziąłem jeszcze udział w 3 dużych imprezach: RNAS Yeovilton Air Day, RIAT i Farnborough Airshow. Na moje szczęśćie zostało mi jeszcze trochę urlopu, który musiałem wykorzystać, a więc wziąłem sobie kilka dni i pojechałem w kilkudniową trasę po UK, wypchaną atrakcjami lotniczymi. Zacząłem od Yeovilton, gdzie spotkałem się z Pawłem K.i Wojtkiem, po weekendzie spotkałem się z Pawłem M. na Mach Loop i wziąłem udział we wtorkowych przylotach na RIAT. Zanim wyruszyłem w podróż ustrzeliłem jeszcze jedną rządówkę na Stansted – B767, w wersji 400 należącą do Bahrainu.

B767-400 Bahrain Government

RNAS Yeovilton Airshow Helicopter Museum (Weston-super-Mare) B737 (Kemble) Jet Age Museum (Gloucester) Mach Loop

RIAT przyloty

Kawasaki C-2

Po tym wypadzie był powrót do pracy na dwa dni i rozpoczął się weekend RIAT, który na pewno przedzie do legendy, zwłaszcza dzięki wydarzeniom na polu namiotowym  😉 Zabawa była najwyższych lotów 😉

RIAT

Kolejny weekend to pokazy w Farnborough, na którcyh była możliwość spotkać się ponownie z Pawłem K., zobaczyć hiszpańskiego Harriera, DC-6, B727, a także najnowsze propozycje lotniczne producentów z całego świata…

Antonov An-178B727 & The Blades Douglas DC-6 Embraer E190-E2 HarrierMitsubishi MRJ90 STD

Pod koniec miesiąca odbyły się jeszcze treningi latania w RAF Lakenheath, w której wzięli udział lotnicy z włoskiej bazy Aviano.

SIERPIEŃ to kolejny wyjazd do Polski, tym razem na setną rocznicę polskich Sił Powietrznych. Zanim dotarłem do Radomia, spotkałem się z Robertem w Krakowie, gdzie odbyliśmy jednodniową  podróż po Polsce, pokonując 450 kilometrów i przemierzająć 5 województw, tylko po to, aby sfotografować 6 samolotów. Zdecydowanie warto było 🙂

Yak-40 (Brzeźnica)An-24 (Stare Olesno)Li-2 (Wieruszów)

Po tej krótkiej podróży udaliśmy się z Robertem do Radomia na piątkowe ćwiczenia i przyloty, gdzie spotkaliśmy się z Pawłem M., Łukaszem i Patrykiem, a później Kamilem i jego dziadkiem. Moje pokazy w Radomiu zakończyły się na piątkowych ćwiczeniach, ale zdecydowanie warto było przeżyć ten klimat na Skaryszewskiej, klimaty wieczornych spotkań ponownie zdominowały wyjazd.

W poniedziałek już tylko z Pawłem udaliśmy się na wyloty, gdzie poznaliśmy Maćka z Francji, a ja o godzinie 13 zacząłem podróż powrtoną do Warszawy, ze znajomymi z Anglii –  Darenem i Brinem. Ogólnie weekend w Radomiu, był jednym z najlepszych w tym roku.

WRZESIEŃ był ostatnim miesiącem, w którym brałem udział w pokazach lotniczych. Wraz z Wojtkiem pojechaliśmy do Kleine Brogel na Belgian Air Force Days, gdzie w towarzystwie AviationPictures.pl spędziliśmy dwa dni fotografując samoloty. Różnorodność maszyn była bardzo bogata, a klimat panujący w Kleine Brogel, był bardzo swojski, przypominający Polske (zwłaszcza otaczający nas las), dlatego też postanowiłem wpisać na stałe w kalendarz imprezę w Belgii.

Po powrocie z Belgii wykorzystałem pierwszą okazję, aby pojechać do RAF Coningsby na odbywające się tam coroczne ćwiczenia Cobra Warrior.

Pod koniec września powróciłem na North Weald, gdzie odbywała się kolejna kameralna impreza JetFest 2018. Jak to bywa na lokalnych lotniskach, spotkałem tam znajomych: Mariusa, Martina i Darrena

Hunter T.8C-54 SkyMaster Folland Gnat F.1 Gnat Display Team

PAŹDZIERNIK przyniósł kolejny prezent. Bez wątpienia wizyta lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN-75), była jednym z najważniejszych moich osobistych akcentów tego roku. Dzień po opłynięciu okrętu wycieczkową łodzią udałem się pod siatkę RAF Lakenheath, aby zobaczyć wyloty i lądowania podczas tamtejszych ćwiczeń „dog fight”, w których gościnnie wzięły udział F-22 i F-18. Jeszcze przy okazji mojej wizyty w Southampton, odwiedziłem dwa niewielkie muzea w Wiltshire i Hampshire.

USS Harry S. Truman

Bascombe Down Aviation Collection

Museum of Army Flying (Middle Wallop) RAF Lakenheath W drugiej połowie miesiąca odbyły się jesienne zdjęcia nocne w bazie Northolt, gdzie spotkałem się ze Sławkiem.

W LISTOPADZIE odbyło się spotkanie Polish Spotters Association UK w muzeum IWM Duxford. Spotkaliśmy w grupie sześcioosobowej, a dobrze i owocnie spędzony czas przełożył się na kilka zdjęć. W drugiej połowie listopada, korzystając jeszcze z całkiem ciepłych wieczorów, zacząłem fotografować samoloty nocą na pobliskim Luton.

W GRUDNIU kontynuowałem moje wypady na Luton, dorzucając i obierając za cel wszystkie lotniska i muzea znajdujące się regionie Wschodniej Anglii i Londynu. Dzięki temu, był to najbardziej intensywny grudzień, jaki do tej pory miałem.

A320 (Luton)B737 BBJ (Luton) G450 (Luton) G-IV (Luton) HondaJet (Luton) CS100 (City) BAe Avro (City) F7X (Luton) Handle Page Herald (Southend) F900 (Luton) B737-400 (Cranfield) BAe Avro (Cranfield) F7X (Luton) BAe Avro (City) E190 (City) E170 (City) AW139 (Norwich)H145 (Norwich) KC-135 (RAF Mildenhall)

W grudniu największe swoje plany wiązałem ze świąteczną wizyta w Kijowie. Miałem nadzieję, że śnieg nie pokrzyżuje mi planów i będę mógł swobodnie fotografować liczne pomniki lotnicze w mieście oraz gigantyczne muzeum im. Olega Antonova. Tak się jednak nie stało… Śnieg skutecznie mnie zniechęcił już drugiego dnia do wszelkich prób fotografii lotniczych i postanowiłem się delektować świątecznym klimatem ożywionej stolicy Ukrainy.

An-24Mi-24 Yak-40 Anatra-Anasal An-26

Oleg Antonov State Aviation Museum

Tak w wielkim streszczeniu wyglądał mój 2018 rok. Dziękuję wszystkim z którymi miałem okazję dzielić pasję podczas wszelkich wyjazdów, spotkań, pokazów, wszelkich spottingów pod siatkami cywilnych i militarnych lotnisk. Mam nadzieję zobaczyć Was wszystkich w 2019 roku! Życzę Wam SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU!